dinsdag 19 oktober 2010

"Naast hem..." Ik ben gespot door Lorianne "Schuim" van Gelder en sta in de krant ;-)

Iedere avond is journaliste Lorianne van Gelder wel te vinden op een feest of een evenement, om te peilen hoe goed het feest, de sfeer en de gasten zijn. In haar column Schuim voor Het Parool schrijft zij met haar scherpe, licht-spottende pen altijd een persoonlijk waardeoordeel neer. Een feestje om te lezen.
Zondag 17 oktober 2010 was Van Gelder ook aanwezig bij het ecologische mode-evenement Strawberry Earth Wonderland. Ik was daar ook. Resultaat: ze heeft me gespot en pardoes stond ik met mijn foto (samen met kennis Ernst-Jan Pfauth van NRC Handelsblad) maandag in Het Parool! "Naat hem, Marij Rynja, modejournalist". Leuk toch! 



woensdag 13 oktober 2010

November = AVRO's Maand van de Mode

Na de Maand van de Fotografie, zal omroep de AVRO nu een maand lang de mode uitlichten. Met de nadruk op haar kunst-kant natuurlijk, want mode en kunst zitten niet zelden in elkaars vaarwater.
Voor Avro's Maand van de Mode ben ik (yeah!) gevraagd om een column te schrijven, naast drie andere mensen uit de modewereld, waaronder up-coming modefotograaf Vincent Kos.
De deadline is de 20e oktober al (time flies!) en zal in November op de site www.kunst.avro.nl  verschijnen. ;)
Houdt de site www.kunst.avro.nl dus in de gaten, niet alleen voor mijn eerste column (hoewel, wat is nog het verschil tussen een blogpost en een column), maar ook voor de informatie over de speciale afleveringen over mode bij programma's als KunstUur en Close-up. Deze programma's zijn veelal erg de moeite van kijken waard.

To be continued dus!

dinsdag 12 oktober 2010

Een primeur in NL: Salon/1 zet Design-Natuur in de spotlights

Na het succes van de eerste Salon/1 afgelopen juli, komt zij met een uniek, origineel vervolg. Moeder Natuur houdt namelijk ook van design. Vanaf 15 oktober tot 24 oktober a.s. toont Flower Salon de vormgevingscultuur van bloemschikken, tuinieren en alles waar groene, creatieve vingers aan te pas komen.

Heeft Nederland eindelijk een moderne, eigentijdse en conceptuele aanvulling gevonden op de oubollige bloemencorso's en de good-old Keukenhof ?

Ik denk het wel. Afgelopen zomer toonde Salon/1 al een indrukwekkend kamerscherm van bloemen in de etalage van Het Kabinet (zie foto), wat wellicht een goed voorbeeld is wat Flower Salon komende weken zal tonen.

Naar mijn weten heeft nog niet eerder een publiekelijk event in Nederland plaatsgevonden waar de kunst (of ambacht) van stijlvol, high-end bloemschikken en tuinieren wordt tentoongesteld, laat staan de wisselwerking tussen bloemen en modevormgeving. Ik ben zeer nieuwsgierig naar deze andere benadering van design-cultuurd: design-natuur.

Het leuke van Salon/1 is dat  - net als de vorige keer - de bezoeker door het oude centrum van Amsterdam op bijzondere locaties de natuur-creaties kan bezoeken en kennis kan maken met haar ontwerpers. Je komt op plekken die je normaal gesproken voorbij loopt, nog niet kent of waartoe je geen toegang tot hebt (o.a. Museum van Loon, Droog, Magazijn, Hotel L'Europe, Menno Kroon, Horti Fair, deel van het Stedelijk Museum).
Op vertoon van de passe-partout voor alle Salon-Fahige lokaties a 10 euro "onderga je de wonderlijke, bloemrijke wereld van Flower Salon", zo vertelde initiatiefneemster Manon Schaap mij via facebook. 
. Zie voor de andere lokaties de site, ook voor verkoopinfo
Meldt je aan via de website van Salon/1 om je tickets te boeken. Meer info op www.salon1.nl.

Klik HIER om het blogbericht van de eerste Salon/1 in juli 2010 te lezen. 
Salon/1 @ Het Kabinet (juli 2010): een bloemenscherm gecreëerd door de groene vingers van Andreas Verheijen. 



woensdag 6 oktober 2010

Hebben hebben hebben! Alienated shoes Iris Van Herpen!

Okey, wat Alexander Mc Queen kon, kan misschien wel nooit iemand meer, maar oud-leerling van McQueen Iris van Herpen heeft een beetje van zijn magie in haar genen zitten. McQueen showde een buitenaardse show voor zijn s/s 2010 collectie en toonden zijn modellen op vervreemdende 'alien shoes'. 
Van Herpen heeft haar eigen alien-hakken ontworpen, misschien met de gedachte om een ode te brengen aan wijlen McQueen.
Alexander McQueen s/s2010
In samenwerking met United Nude is deze schoen tot stand gekomen. United Nude heeft een eigen visie op schoenen-vormgeving. Van Herpen past in hun straatje. De Van Herpens zijn gelimiteerd, dus als je ze wilt bemachtigen, ga snel kijken in de winkel van United Nude op de Spuistraat 125a in Amsterdam. Geen idee hoeveel ze mogen kosten, maar hey, dit is een must-have hoor! 
Ik loop er in ieder geval zo mee weg...aan mijn voeten of anders als een modisch kunstobject in mijn huiskamer. 
De eerste schoenenlijn van Van Herpen. Wie durft? 

It's above the neck that gets interesting: een retrospectief van milliner Stephen Jones @ MoMu, Antwerpen

Terugbladerend in mijn oude blogberichten kwam ik een interview tegen dat ik had met niemand minder dan de beroemde hoeden-couturier sir Stephen Jones! Hoe vet was dat. Ik was net begonnen met bloggen en meteen een hele grote naam gesproken. 
Ik bedacht me dat ik helemaal vergeten ben te berichten dat deze goedgemutste man momenteel een fantastische overzichtstentoonstelling heeft in Europa's enige modemuseum, het MoMu in Antwerpen! Zien zien zien! 
The Accent Of Fashion luidt de naam van zijn retrospectief, wat natuurlijk doelt op de hoed als saillant accent voor een geslaagde mode-look. Een hoed of andere hoofdversiering maakt een outfit compleet, denk maar aan grote catwalkshows van grote couture huizen als Dior, Comme des Garcons of Vivienne Westwood. Het maakt een spectaculaire modecreatie compleet. Het is de kers op de taart.
Een leuke anekdote verteld door Stephen Jones uit mijn interview in 2009, passend bij zijn huidige tentoonstelling, luidt: 

“Its funny, last week I was talking to John Galliano and I asked him ‘Why are you so interested in hats?’. Then he said to me: ‘Stephen, that is such a crazy question. Why would I stop being interested in how a women should look, and stop at their necks! Its above the neck that gets interesting!"


Stephen Jones overzichtstentoonstelling na aanleiding van zijn 30-jarig jubileum als milliner, is nog te zien tot 13 Februari 2011 in het MoMu Antwerpen. Ik moet er zelf nog heengaan, maar bij het zien van enkele foto's van deze expo weet ik het zeker: GAAN!
KLIK hier voor mijn oude blogbericht met het interview met Stephen Jones @ Arnhem Mode Biennale 2009.
(foto via blog OONA)
(foto via blog OONA)

maandag 27 september 2010

Rotterdamse kapers op de kust

/////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\///////////////////////////////////////////////////////////
Mode-exposities zijn de publiekstrekkers van het moment. Het ene na het andere museum wil graag een mode-tentoonstelling kunnen bieden, want mode is hot-hot-hot in museumland. En het trekt jong publiek, een punt dat hoog op de agenda's staat van veel museumbeleid.
Zo ook het Maritiem Museum in Rotterdam. Afgelopen vrijdag heeft zij de deuren geopend met de tentoonstelling Fashion, Ahoy! Te zien zijn topstukken van grote modehuizen (Dior, Chanel, Yves Saint Laurent, JC de Castelbajac, Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier) die zich veelvuldig laten inspireren door de wereld van Kapitein Rob, de luxe marine-cultuur van het Franse stadje Saint-Tropez en het matrozenpakje van Donald Duck. Maar ook onze eigen zeebenen zijn er vertegenwoordigd (o.a. Viktor & Rolf, Francisco van Benthum, Jeroen van Tuyl en Spijkers & Spijkers). Daarnaast ontwierpen 2e-jaars studenten van de Willem de Kooning Academie een maritiem mannenkostuum. De winnares van deze ontwerp wedstrijd, Madeleine van Natten, won met een volumineuze donkerblauwe matrozentrui. Haar creatie zal te zien zijn in de expositie.

Het museum wenste een hedendaags thema te belichten en koos voor de populariteit van marine in de hedendaagse mode. Het idee achter de tentoonstelling is om te verklaren waarom de maritieme wereld zo aantrekkelijk is voor veel modeontwerpers. De expositie is daarom ingedeeld in blokken als "Strepen", "Ankers", "Tattoos", "Matrozen", "Gouden Knopen" etc. Naast de topstukken uit de haute couture en de pret-a-portercollecties staat het originele materiaal waarnaar wordt verwezen, waaronder matrozenpakjes voor kinderen, kapitein-uniformen, oud tricot badkleding en andere maritieme kleding.  
Het komt er kort door de bocht op neer dat Fashion, Ahoy! alles bij elkaar heeft gezocht wat een streepje heeft, een anker, iets donkerblauws met gouden knopen, verwijst naar piraterij, de marine, of geïnspireerd is op de badkleding uit grootmoeders tijd. Duidelijk is dat de mode jaar in jaar uit zich graag laat inspireren door de masculiene zeecultuur. Gezegd moet worden dat er een paar prachtige couture stukken te bewonderen zijn van recente data of klassiekers uit de modehistorie. Maar Fashion, Ahoy! trapt wat mij betreft ook een open deurtje teveel in wat betreft de vormgeving en presentatie. Op de vloer lag bijvoorbeeld een speciaal tapijt met zwembadblauw watermotief (oei oei, captain) en golvende gordijnroedes met witte gordijnen deelden de ruimen in in vakken.

Maar nu komt het frappante: 
In 2009 heeft het Musee International de Maritiem in Parijs precies hetzelfde gedaan met de tentoonstelling Les Marins font la Mode. Echter, het komt over alsof het Rotterdamse Maritieme Museum zelf met dit tentoonstellingsconcept wegloopt zonder credits te geven naar het origineel. Noch in het tentoonstellingsartikel van de curator in Elsevier Stijl, noch in de folder wordt verwezen naar de Franse voorloper, die duidelijk de grote inspiratiebron en aanleiding is geweest voor Fashion, Ahoy!. Wel staat het Parijse museum kort vermeld op de welkomstekst van de tentoonstelling, echter niet dat het gebaseerd is op Les Marins font la Mode. De Gaultier-japon van Prinses van Monaco, jurken van de cruise collectie van Chanel, klassiekers van Yves Saint Laurent, Dior, Kenzo en anderen zijn gelijk aan de Franse variant.


Zijn er kapers op de kust geweest, of is het een storm in een glas water? Misschien gaat de uitdrukking op dat het 'beter goed gejat is dan slecht bedacht', maar toch voelt het aan als een imitatie designer-tas. 
Maar mocht je het nog niet in Parijs hebben gezien, is nu je kans om de chemie tussen mode & de zeecultuur te bewonderen, want ookal is de aanpak en presentatie niet 'haute' maar 'faux', toch is het een aardige modetentoonstelling om doorheen te lopen. Te zien tot 13 maart 2011.
Praktische informatie over Fashion, Ahoy! klik HIER.
/////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\///////////////////////////////////////////////////////////

/////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\///////////////////////////////////////////////////////////
Geschreven en gefotografeerd door Marij Elisabeth Rynja, freelance mode communicator

Tas met boodschap voor fashionbloggers

/////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\//////////////////////////////////
Een vriendin van mij nam deze tas mee uit Hamburg, Duitsland. De tekst luidt: 'There is a special place in hell for fashion bloggers'. De makers van de tas hebben kritiek op de vele oppervlakkige modeblogs van jonge mensen die zich denken te kunnen meten met mode-professionals. 
Ach, ieder moet zijn eigen ding doen, en er moet niet zo gebitched worden door modemensen onderling. Maar ik ben zeker niet de laatste om te zeggen dat mensen die een mode-educatie of jarenlange ervaring hebben meer credits verdienen boven de huis-tuin-en-keuken-mode-liefhebbers met een fashion blog. Als je iets te melden heb, laat dat iets verder gaan dan wat je vandaag aanhebt. Alhoewel...voor alles is een markt, voor alles is een publiek, voor iedereen is een plek, zelfs in hell!
/////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\///////////////////////////////////////////////////////////

donderdag 23 september 2010

De couture van Dice Kayek als een ultieme stedentrip door Istanbul

/////////////////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\ /////////////////////////////////////////////////
14 dagen vakantie, bestemming Turkije. Weggevlucht van het druilerige, te vroeg ingezette herfstweer waar Nederland koploper in is, ben ik op vakantie gegaan naar de zon...met SunTours (ai!). Omdat het vooruitzicht van 14 dagen verkeren in een vakantiedorp mij wat eenzijdig leek, heb ik een vakantie in de vakantie geboekt. Waarom geen city-trip naar Istanbul als je toch in Turkije bent...niet realiserende dat de shock van het rustige (overigens prachtige) vakantiedorp Dalayan naar het overbevolkte Istanbul erg groot is!
De Istanbul Fashion Week bleek net achter de rug te zijn, maar gelukkig waren er nog wat mode-naweeen te vinden in het Museum voor Moderne Kunst, en niet de minste: een retrospectief van Hussein Chalayan en een speciale mode-expositie geweid aan de stad Istanbul en haar contrasten. Ik ben naar beiden geweest, maar beblog de tentoonstelling van Hussein Chalayan nu niet, ondanks haar mooie opbouw en presentatie van zijn oudere en meest recente couture stukken. 
Het was met name de tweede expositie die mij zeer aansprak: Istanbul Contrast. Het voor mij onbekende Turkse modelabel Dice Kayek van de Turkse (zussen?) Ece en Ayse Ege presenteert tientallen werkelijk prachtige couture mini-jurken, geïnspireerd op de archetypen van het veelzijdig metropool Istanbul. Al haar hoogtepunten zijn vertaald naar een sterk grafisch ontwerp, zoals  Turkisch delight, tulpen, de Aya Sophia, de Blauwe Moskee, het Topkapi paleis, de Gouden Hoorn, de bruggen, de Istanbul by night, duiven, en nog veel meer waar Istanbul en haar Turkse cultuur bekend om staan. Een contrast van historisch en modern, west en oost, religie en hedonisme.
Bij het vertalen van inspiratie-beelden in couturestukken, moest ik even kort denken aan hoe fout dergelijke vertalingen kunnen uitpakken. Ik ben niet erg fan van dit soort letterlijke vertaalprojecten, maar Istanbul Contrast heeft m.i. dit idee erg goed aangepakt met originele interpretaties van de thema's. Dice Kayek toont vakwerk met de zeer geraffineerde jurken. Ik was bovendien onder de indruk van de afwerking, de compositie, stofgebruik en bewerkelijkheid van elke jurk. Aan zowel de voor-, zij- als achterkant gebeurt er wat, zeer driedimensionaal, spannend en eigentijds.


Ik ben niet naar Istanbul gegaan om de toeristische hoogtepunten te bezoeken, omdat ik op vakantie ben om uit te rusten (stedentrips zijn m.i. de meest inspannende vakanties die je kan bedenken). Maar eigenlijk heb ik toch veel van de hoogtepunten via deze expositie ervaren omdat bij het aanschouwen van de Dice Kayeks creaties je je waant als een toerist in een rode dubbeldekkerbus van Cityseeing (die bussen die je neemt als je of heel lui bent of weinig tijd hebt), alleen was dit een bustour met stijl natuurlijk. Of doe ik nu afbreuk aan deze expo door deze vergelijking te maken? Ach, bij het zien van de creaties heb ik in ieder geval in korte tijd veel meegekregen van de weelde, de cultuur, de veelzijdigheid en de contrasten die Istanbul rijk is.


nb: de foto's van Istanbul Couture zijn allen geript van het www, omdat het onmogelijk was om zelf foto's te maken (ik werd achtervolgd door minimaal 5 security mannetjes met snor en walkietalkies toen ik een poging waagde. Mijn signalementen werden rondgestuurd en dat was heel intimiderend kan ik je verzekeren...en ja, ik heb mijn foto's on the spot moeten wissen toen ze me snapten, delete delete delete....shit).
Meer achtergrond info over de expositie Istanbul Contrast, klik HIER
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\ /////////////////////////////////////////////
Een voorbeeld van een vertaling: de Manolya bloem links vertaald naar een jurk rechts.
Links de beroemde Aya Sophia is nu een museum, maar was een moskee en een kathedraal. Rechts zijn de kleuren, de ramen, de bogen en de decoraties geabstraheerd in de jurk.




Links: bovenstuk geïnspireerd op schubben van vissen, gevangen door de hengelaars op de Galatabrug van de Gouden Bocht, de riviermonding die schepen tot de rivier de Bosporus toegang biedt. Rechts: jurk 'De Gouden Bocht'.




Istanbul telt vele moderne gebouwen, zoals op rechts het winkelcentrum 'Kanyon'. De jurk op links toont een eigen interpretatie van het Kanyon-gebouw.

Nee, de tulp komt-net als de Sint-van Turkse bodem.

///////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\//////////////////////////////////////////////////