woensdag 6 oktober 2010

It's above the neck that gets interesting: een retrospectief van milliner Stephen Jones @ MoMu, Antwerpen

Terugbladerend in mijn oude blogberichten kwam ik een interview tegen dat ik had met niemand minder dan de beroemde hoeden-couturier sir Stephen Jones! Hoe vet was dat. Ik was net begonnen met bloggen en meteen een hele grote naam gesproken. 
Ik bedacht me dat ik helemaal vergeten ben te berichten dat deze goedgemutste man momenteel een fantastische overzichtstentoonstelling heeft in Europa's enige modemuseum, het MoMu in Antwerpen! Zien zien zien! 
The Accent Of Fashion luidt de naam van zijn retrospectief, wat natuurlijk doelt op de hoed als saillant accent voor een geslaagde mode-look. Een hoed of andere hoofdversiering maakt een outfit compleet, denk maar aan grote catwalkshows van grote couture huizen als Dior, Comme des Garcons of Vivienne Westwood. Het maakt een spectaculaire modecreatie compleet. Het is de kers op de taart.
Een leuke anekdote verteld door Stephen Jones uit mijn interview in 2009, passend bij zijn huidige tentoonstelling, luidt: 

“Its funny, last week I was talking to John Galliano and I asked him ‘Why are you so interested in hats?’. Then he said to me: ‘Stephen, that is such a crazy question. Why would I stop being interested in how a women should look, and stop at their necks! Its above the neck that gets interesting!"


Stephen Jones overzichtstentoonstelling na aanleiding van zijn 30-jarig jubileum als milliner, is nog te zien tot 13 Februari 2011 in het MoMu Antwerpen. Ik moet er zelf nog heengaan, maar bij het zien van enkele foto's van deze expo weet ik het zeker: GAAN!
KLIK hier voor mijn oude blogbericht met het interview met Stephen Jones @ Arnhem Mode Biennale 2009.
(foto via blog OONA)
(foto via blog OONA)

Geen opmerkingen: