donderdag 23 september 2010

De couture van Dice Kayek als een ultieme stedentrip door Istanbul

/////////////////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\ /////////////////////////////////////////////////
14 dagen vakantie, bestemming Turkije. Weggevlucht van het druilerige, te vroeg ingezette herfstweer waar Nederland koploper in is, ben ik op vakantie gegaan naar de zon...met SunTours (ai!). Omdat het vooruitzicht van 14 dagen verkeren in een vakantiedorp mij wat eenzijdig leek, heb ik een vakantie in de vakantie geboekt. Waarom geen city-trip naar Istanbul als je toch in Turkije bent...niet realiserende dat de shock van het rustige (overigens prachtige) vakantiedorp Dalayan naar het overbevolkte Istanbul erg groot is!
De Istanbul Fashion Week bleek net achter de rug te zijn, maar gelukkig waren er nog wat mode-naweeen te vinden in het Museum voor Moderne Kunst, en niet de minste: een retrospectief van Hussein Chalayan en een speciale mode-expositie geweid aan de stad Istanbul en haar contrasten. Ik ben naar beiden geweest, maar beblog de tentoonstelling van Hussein Chalayan nu niet, ondanks haar mooie opbouw en presentatie van zijn oudere en meest recente couture stukken. 
Het was met name de tweede expositie die mij zeer aansprak: Istanbul Contrast. Het voor mij onbekende Turkse modelabel Dice Kayek van de Turkse (zussen?) Ece en Ayse Ege presenteert tientallen werkelijk prachtige couture mini-jurken, geïnspireerd op de archetypen van het veelzijdig metropool Istanbul. Al haar hoogtepunten zijn vertaald naar een sterk grafisch ontwerp, zoals  Turkisch delight, tulpen, de Aya Sophia, de Blauwe Moskee, het Topkapi paleis, de Gouden Hoorn, de bruggen, de Istanbul by night, duiven, en nog veel meer waar Istanbul en haar Turkse cultuur bekend om staan. Een contrast van historisch en modern, west en oost, religie en hedonisme.
Bij het vertalen van inspiratie-beelden in couturestukken, moest ik even kort denken aan hoe fout dergelijke vertalingen kunnen uitpakken. Ik ben niet erg fan van dit soort letterlijke vertaalprojecten, maar Istanbul Contrast heeft m.i. dit idee erg goed aangepakt met originele interpretaties van de thema's. Dice Kayek toont vakwerk met de zeer geraffineerde jurken. Ik was bovendien onder de indruk van de afwerking, de compositie, stofgebruik en bewerkelijkheid van elke jurk. Aan zowel de voor-, zij- als achterkant gebeurt er wat, zeer driedimensionaal, spannend en eigentijds.


Ik ben niet naar Istanbul gegaan om de toeristische hoogtepunten te bezoeken, omdat ik op vakantie ben om uit te rusten (stedentrips zijn m.i. de meest inspannende vakanties die je kan bedenken). Maar eigenlijk heb ik toch veel van de hoogtepunten via deze expositie ervaren omdat bij het aanschouwen van de Dice Kayeks creaties je je waant als een toerist in een rode dubbeldekkerbus van Cityseeing (die bussen die je neemt als je of heel lui bent of weinig tijd hebt), alleen was dit een bustour met stijl natuurlijk. Of doe ik nu afbreuk aan deze expo door deze vergelijking te maken? Ach, bij het zien van de creaties heb ik in ieder geval in korte tijd veel meegekregen van de weelde, de cultuur, de veelzijdigheid en de contrasten die Istanbul rijk is.


nb: de foto's van Istanbul Couture zijn allen geript van het www, omdat het onmogelijk was om zelf foto's te maken (ik werd achtervolgd door minimaal 5 security mannetjes met snor en walkietalkies toen ik een poging waagde. Mijn signalementen werden rondgestuurd en dat was heel intimiderend kan ik je verzekeren...en ja, ik heb mijn foto's on the spot moeten wissen toen ze me snapten, delete delete delete....shit).
Meer achtergrond info over de expositie Istanbul Contrast, klik HIER
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\ /////////////////////////////////////////////
Een voorbeeld van een vertaling: de Manolya bloem links vertaald naar een jurk rechts.
Links de beroemde Aya Sophia is nu een museum, maar was een moskee en een kathedraal. Rechts zijn de kleuren, de ramen, de bogen en de decoraties geabstraheerd in de jurk.




Links: bovenstuk geïnspireerd op schubben van vissen, gevangen door de hengelaars op de Galatabrug van de Gouden Bocht, de riviermonding die schepen tot de rivier de Bosporus toegang biedt. Rechts: jurk 'De Gouden Bocht'.




Istanbul telt vele moderne gebouwen, zoals op rechts het winkelcentrum 'Kanyon'. De jurk op links toont een eigen interpretatie van het Kanyon-gebouw.

Nee, de tulp komt-net als de Sint-van Turkse bodem.

///////////////////////////////////////////////////////\\\\/////\\\//////////////////////////////////////////////////

2 opmerkingen:

Anoniem zei

je schrijft zoooo leuk! inspirerend om een beeld van 'de omgeving' te combineren met de vorm van een kledingstuk/stof... echt! xleonor

Marij Elisabeth Rynja - all-round communicator in the creative field zei

dank je wel, Leonor! heel leuk om een reactie te krijgen.