Fashionfilm 'Stereopsis'/ bron: www.PaulinevanDongen.nl
§tereop§i§ from Champagne Valentine on Vimeo.
//////////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Modevormgever Pauline van Dongen (geb.1986) studeerde in hetzelfde jaar aan de ArtEZ Fashionmasters als ik: 2008-2010. De fashionmasters kende twee 'stromingen': Design (Van Dongen dus) en Strategy (ik dus). Met argusogen '- een een beetje jaloezie vanwege het modetalent dat deze mensen bezaten- keek ik aan de zijlijn mee hoe de 11e generatie FIA* studenten aan hun professionele avontuur begonnen. De kennis dat een of enkele uit deze jonge vijver vissen een ruwe diamant was om na een of twee jaar na zijn of haar afstuderen, het modevolk, de modebladen en de modeweken te veroveren, heeft zich lang en breed uitgewezen. Kijk maar naar hun succesvolle voorgangers: Viktor Horsting, Rolf Snoeren (V&R), Jan Taminiau, Klavers van Engelen, Lucas Ossendrijver (Lanvin Homme), de zusjes Truus en Riet Spijkers. Natuurlijk staat een opleiding niet aan de wieg van hun succes - dat is de drive en passie van de ontwerpers zelf - maar toch kiezen veelbelovende talenten om plaats te nemen in de banken van deze fashionmaster. Nu is het de beurt aan Pauline van Dongen zich tussen deze succesvolle alumni van het FIA te positioneren.
Wat opvalt is dat Van Dongen een onopvallende vrouw is, in tegenstelling tot de zeer sprekende, krachtige creaties die zij ontwerpt. Zoals vaak bij 'echte' talenten, zijn het hardwerkende en niet op glamour en fame beruste types. Eerder mediaschuw of onopvallende personen dan personen die het aan de hele wereld willen laten zien met hun uiterlijk en gedrag dat zij íets in de mode doen danwel ontwerper zijn. Glamour is tijdelijk, kwaliteit is eeuwig. Dat siert ontwerpers als bovengenoemden, en heeft hen geen windeieren gelegd. Eerst komt het ontwerp, dan pas de ontwerper.
Pauline van Dongen is bezig door te breken. Zij sluit goed aan bij de nieuwe dymensie van modedesign: nieuwe technologie. Net als Iris van Herpen, schuwt Van Dongen high tech materialen en voor mode onbekende vormgevings-mechanica niet. Sinds Van Dongen een workshop Shoe Design volgde, kwam zij in aanraking met 3D printing en product design. Hierdoor kijkt zij met andere ogen naar het omhullen van het lichaam, de functie, de vorm danwel de realisatie van een kledingstuk. Haar mode-ontwerpen zijn geometrisch, met laser-uitgesneden, high-tech, futuristisch maar toch duidelijk voor een vrouw die zich elegant en stoer wenst te kleden.
Afgelopen week presenteerde Van Dongen haar 2011-collectie 'Stereopsis' in een intieme modeshow in Magazijn aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Een voor een daalde de modellen van de oude houten trap af in stijlvolle soutterain, balancerend op het speciale schoeisel van Van Dongen, om als beelden in de ruimte op een sokkel plaats te nemen, als living statues. Daarnaast presenteert Van Dongen compleet passend bij de tijdsgeest een abstracte modefilm, die de emotie, sfeer en thematiek van haar collectie 'Stereopsis' versterkt (Modefilms zijn populair...meer info). Deze film als mede enkele van haar creaties is geexposeerd in de torentjes van De Waag, onderdeel van Wintersalon/.
Modeshow 'Stereopsis' @ Magazijn/ bron: ASVOF/G.Konings:
Van Dongen's Waag-torentjes:
*Sinds 2010 wordt de naam FIA niet langer gebruikt, maar noemt de masteropleiding zich 'ArtEZ Fashionmasters'.
//////////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
§tereop§i§ from Champagne Valentine on Vimeo.
//////////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Modevormgever Pauline van Dongen (geb.1986) studeerde in hetzelfde jaar aan de ArtEZ Fashionmasters als ik: 2008-2010. De fashionmasters kende twee 'stromingen': Design (Van Dongen dus) en Strategy (ik dus). Met argusogen '- een een beetje jaloezie vanwege het modetalent dat deze mensen bezaten- keek ik aan de zijlijn mee hoe de 11e generatie FIA* studenten aan hun professionele avontuur begonnen. De kennis dat een of enkele uit deze jonge vijver vissen een ruwe diamant was om na een of twee jaar na zijn of haar afstuderen, het modevolk, de modebladen en de modeweken te veroveren, heeft zich lang en breed uitgewezen. Kijk maar naar hun succesvolle voorgangers: Viktor Horsting, Rolf Snoeren (V&R), Jan Taminiau, Klavers van Engelen, Lucas Ossendrijver (Lanvin Homme), de zusjes Truus en Riet Spijkers. Natuurlijk staat een opleiding niet aan de wieg van hun succes - dat is de drive en passie van de ontwerpers zelf - maar toch kiezen veelbelovende talenten om plaats te nemen in de banken van deze fashionmaster. Nu is het de beurt aan Pauline van Dongen zich tussen deze succesvolle alumni van het FIA te positioneren.
Wat opvalt is dat Van Dongen een onopvallende vrouw is, in tegenstelling tot de zeer sprekende, krachtige creaties die zij ontwerpt. Zoals vaak bij 'echte' talenten, zijn het hardwerkende en niet op glamour en fame beruste types. Eerder mediaschuw of onopvallende personen dan personen die het aan de hele wereld willen laten zien met hun uiterlijk en gedrag dat zij íets in de mode doen danwel ontwerper zijn. Glamour is tijdelijk, kwaliteit is eeuwig. Dat siert ontwerpers als bovengenoemden, en heeft hen geen windeieren gelegd. Eerst komt het ontwerp, dan pas de ontwerper.
Pauline van Dongen is bezig door te breken. Zij sluit goed aan bij de nieuwe dymensie van modedesign: nieuwe technologie. Net als Iris van Herpen, schuwt Van Dongen high tech materialen en voor mode onbekende vormgevings-mechanica niet. Sinds Van Dongen een workshop Shoe Design volgde, kwam zij in aanraking met 3D printing en product design. Hierdoor kijkt zij met andere ogen naar het omhullen van het lichaam, de functie, de vorm danwel de realisatie van een kledingstuk. Haar mode-ontwerpen zijn geometrisch, met laser-uitgesneden, high-tech, futuristisch maar toch duidelijk voor een vrouw die zich elegant en stoer wenst te kleden.
Afgelopen week presenteerde Van Dongen haar 2011-collectie 'Stereopsis' in een intieme modeshow in Magazijn aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Een voor een daalde de modellen van de oude houten trap af in stijlvolle soutterain, balancerend op het speciale schoeisel van Van Dongen, om als beelden in de ruimte op een sokkel plaats te nemen, als living statues. Daarnaast presenteert Van Dongen compleet passend bij de tijdsgeest een abstracte modefilm, die de emotie, sfeer en thematiek van haar collectie 'Stereopsis' versterkt (Modefilms zijn populair...meer info). Deze film als mede enkele van haar creaties is geexposeerd in de torentjes van De Waag, onderdeel van Wintersalon/.
Modeshow 'Stereopsis' @ Magazijn/ bron: ASVOF/G.Konings:
Van Dongen's Waag-torentjes:
*Sinds 2010 wordt de naam FIA niet langer gebruikt, maar noemt de masteropleiding zich 'ArtEZ Fashionmasters'.
//////////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Geen opmerkingen:
Een reactie posten