donderdag 16 december 2010

Monsterlijk Lady Gaga concert @ ahoy. The Def.end of The Madonna-Era

/////////////////////////////// |\/| \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
30 november 2010, Rotterdam Ahoy: LADY GAGA CONCERT EXPERIENCE
/////////////////////////////// |\/| \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
photo: ME Rynja
Ja! Eindelijk ging ik naar het concert van Lady Gaga toe! Vriendin H. is helemaal dol van lady gaga, wat natuurlijk de nieuwsgierigheid bij mij opwekte met haar mee te gaan.
Van kinds af aan ben ik groot bewonderaar van Madonna (ik ben een 1981'er), waar ik ook een concert van heb kunnen zien, een ongelofelijke ervaring. Wat zou Gaga a.k.a. Madonna 2.0 ervan brouwen?

What's the buzz met gaga? Ik ken de liedjes en de clips, bewonder hoe zij mode-kunst en haute couture naar het grote publiek brengt. Gaga is bezeten van extravagantie en durft te kiezen voor de meest onmogelijke en niet voor de hand liggende creaties. Gaga staat voor controverse.
Het gaat meer om fashion-art-performance, een fashion statement te maken, dan om er mooi uit te willen zien en in de mode te zijn. Gaga adoreert de kunst van de modevormgeving en speelt haar eigen rol in de fantasiewereld van modeontwerpers, gekleed als SM-achtig sprookjesfee.

Het beleven van een live concert doet iets met je. Telkens denk je: de artiest staat daar gewoon echt! Vlees en bloed, the real thing. Sterren die je alleen ziet via de kaders van de media en dus een ver-van-je-Hollandse-bed-show zijn, bevinden zich nu in dezelfde ruimte als ik, bijna surrealistisch is deze ervaring.
Het concert duurde ongeveer anderhalf uur en was een groot spektakel. Het podium transformeerde als ware het een theater dat steeds van decor wisselde bij veranderende scènes. Gaga voert een toneelstuk op, een pop-musical, van een meisje dat op zoek gaat naar het MonsterBall: het sprookje van een moderne assepoester wordt verteld, inclusief feeën, verleiding, mysterieuze karakters aan haar zijde, dwalend door donkere wouden met monsters en natuurlijk een happy end.
Gaga heeft duidelijk een missie, namelijk: de wereld laten voelen dat je jezelf moet zijn en niet met de massa mee hoeft te doen. 'Omarm het monster in jezelf... en houdt haar eigen I Have A Dream-speech.  Ze vertelt de zaal dat ze gepest is door snobische, populaire meiden op haar school, omdat ze zich niet aanpaste aan de norm. Uiteindelijk heeft haar eigenwijze zelf ervoor gezorgd dat nu die pestende populaire meiden geld betalen om haar te kunnen zien optreden.

We are all freaks, we are little monsters.

The Madonna-Era lijkt voorbij, de grote dame wordt op haar eigen terrein verslagen door nieuw entertain-talent....ondanks dat Gaga qua dans en energie nog erg veel van good-old Madonna kan leren.

/////////////////////////////// |\/| \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Ik heb mijn oude camera mee genomen en heb niet eens hele slechte foto's kunnen maken vanaf het veld. Ik weet niet of het wel of niet mag en het nu illegaal is dat ik ze online zet, maar tja, ik ben een little monster.

Photo's may not to be used by others or for other purposes, without permission of the author, please, respect.

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja
Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja

Photo: ME Rynja
Photo: ME Rynja
/////////////////////////////// |\/| \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk geschreven ik heb alleen wel 1 opmerking. Lady Gaga zichzelf zijn? Je kunt daadwerkelijk alles zeggen over Lady Gaga maar dat ze zichzelf is lijkt mij totaal niet van toepassing op haar. Onlangs verscheen er nog een artikel van de zogenaamde pesters dat alles verzonnen is door Gaga. Ze doet zo hard haar best om anders te zijn, door te zeggen dat ze een buitenbeentje is geweest, dat ze alles behalve zichzelf lijkt te zijn. Ik snap dat het haar woord tegen de pesters is, maar met heel haar aanpak zoals vlees uit de kast trekken om maar te shockeren vind ik eerder 1 grote PR stunt om juist aandacht te krijgen van de massa. Ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Marij Elisabeth Rynja - all-round communicator in the creative field zei

Hey, dank voor je reactie! Leuk!
Ja, daar heb je een punt. Lady Gaga weet wat personal branding is, net als alle grote sterren. Je bent een ster, een personage. Maar het is wel heel erg knap hoe Gaga als een speer in twee jaar aan de top is gekomen, of dat nu links of rechtsom gegaan is. Absoluut is Gaga bedacht, haar hele imago is bedacht, het is een en al show. Maar dat is toch heerlijk! Een beetje make believe, sprookjes vertellen hoort bij the world of the rich and the famous.Wat ik wel sterk van Lady Gaga overigens vind, is dat zij (probeert) om ten alle tijden een ster te zijn en niet alleen op het podium, wat tot gevolg heeft dat ze zelfs tijdens haar Yoga lessen dik in de make-up zit in een bizar pakje en de sportschool uitlopt op torenhoge alien-schoenen. Kijk, als je het doet - en zo over de top - doe het dan in volle overgave.
Er schuilt natuurijk ook wel iets heel psychisch instabiels achter het feit dat ze haar eigen identiteit (Stefani J. A. Germanotta) uitwist en upload met elke dag meer Gaga-bites. Dus, het klopt, 'jezelf' zijn is wat dubieus en misleidend, maar het gaat uiteindelijk om ergens in geloven en hier vol overgave voor gaan.