foto: 'Underwater Last Supper', Howard Schatz, 2008 |
In het plaatsje HASSELT/ België, vlakbij Maastricht, bevindt zich Belgisch eerste modemuseum, het MMH, gevestigd in 1989. Persoonlijk kende ik enkel het MoMu in Antwerpen, die haar oorsprong in 2002 heeft liggen. Belgie telt dus twee musea die zich toeleggen op de schone kunsten van de mode. Fijn! Hopelijk komt Nederland ook snel met een goed ModeMuseum*.
Het modemuseum Hasselt (MMH) presenteert tot 9 januari 2011 de mode-tentoonstelling 'DEVOUT/DEVINE - FASHION VS. RELIGION'. De expo toont geen traditioneel overzicht van historische religieuze kledij en textiel, maar focust op de relatie tussen hedendaagse mode en religie. De nadruk ligt op de integratie en vertaling van religieuze symboliek in ontwerpen van de afgelopen decennia. 'Devout/Divine. Fashion vs. Religion' onderzoekt hoe religie geïntegreerd wordt in het hedendaagse werk van diverse nationale en internationale modeontwerpers, als Rick Owens, Walter Van Beirendonck, Mada Van Gaans, Bernhard Willhelm, A.F. Vandevorst, Raf Simons, Christian Lacroix, Giambattista Valli, Todd Lynn, Manish Arora, Sabijn Peters, JP Gaultier, John Richmond, John Galliano, M F Girbaud, Noor D*Izar, e.a.
Centraal staat de vraag in hoeverre deze thematiek beschouwd moet worden als een uiting van geloofsovertuiging, een getuigenis van een maatschappelijk of sociaal kader, een ritueel statement, of pure esthetiek.
Bij een snelle google-search "Fashion+Religion" komt naar voren dat
a) sierlijke, esthetische kledij een belangrijke rol speelt in diverse religies. Met name bij religieuze en traditionele vieringen speelt mode een grote rol.
b) mode als een religie op zich wordt gezien. Modeontwerpers zijn voor sommigen als heiligen, modehuizen als Louis Vuiton, Chanel en Prada worden geadoreerd doordat deze merken (en hun logo's) een soort goddelijke status geven aan de drager. En wat te denken van de dwaasheid van mode-liefhebbers wanneer peperdure merken als Karl Lagerfeld, Viktor&Rolf en Lanvin in ene betaalbaar en toegankelijk worden dankzij modeketen H&M en deze liefhebbers zich in honderdtallen naar binnen vechten om een stukje goddelijke mode te bezitten!
c) mode advertorials religie gebruiken om mee te provoceren. Religie is beladen en dien je eigenlijk niet mee te spotten. Het is tenslotte 'heilig'. Maar mode zal mode niet zijn als heilige huisjes gesloopt worden. Provocatie levert een hoop publiciteit op. Denk bijvoorbeeld aan sexy nonnen, verwijzingen naar Jesus aan het kruis, opwaaiende burka's, homo-erotische priesters, etc. Met name modemerken met een rebels imago passen dergelijke provocatie toe, zoals Levi's, DIESEL, Benneton, D&G, Jean Paul Gaultier, Rick Owens, Bernhard Willhelm en John Galliano.
d) en natuurlijk inspireren religieuze beelden, objecten, verhalen en handelingen tot nieuwe mode-vormgeving.
Wellicht is de tentoonstelling 'Devout/Devine - Fashion vs. Religion' een passend uitje voor de kerstvakantie, de tijd waarin zelfs atheïsten als ikzelf naar de kerk gaan en in aanraking komen met religie.
Alvast fijne feestdagen!
///////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Alvast fijne feestdagen!
///////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
///////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Jean Paul Gaultier, 2007 |
Walter van Beirendonck, menswear f/w 08/09 |
Tierry Mugler, f/w 1984/85 |
Sfeerbeeld MMH-expo Devout/Devine (bron: belmode.tv) |
(*Nederland kent wel een modemuseum, Het Fashion Museum. Ik ben er nog nooit geweest, omdat ik niet overtuigt ben dat dit een echt museum betreft, aangezien deze is gelegen in het Amsterdam Fashion Center in Sloterdijk, wat eerder aandoet als een marketing-platform voor het AFC dan een volwaardig museum. De tentoonstellingen-in hoeverre het een tentoonstelling mag heten- presenteren collecties van een modemerk of ontwerper, maar kent geen concept eromheen of thema. Het is een soort show-room, wat ik opmaak uit de berichtgeving over en website van dit museum).
///////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
///////////////////////////////|\/|\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Geen opmerkingen:
Een reactie posten