vrijdag 23 juli 2010

Modeweken en Salondagen

Fashion Weeks....om wie of wat moet het gaan tijdens zo'n week: de ontwerpers? het design? het concept? de trends? het publiek of de sponsors? Een modeweek is niet geslaagd als De Mode er bekaaid vanaf komt. Er zijn vele actoren gemoeid bij een Modeweek, maar de balans tussen deze facetten ontbrak eens te meer tijdens de Amsterdamse modeweken: het publiek en de sponsors hebben veelal het overgewicht.
Ach en Wee, zuchtten de modeliefhebbers en mode-deskundigen uit het vak, editie na editie. De klaagbankjes zaten vol, de wandelgangen gonsden van ongenoegen en verbeterpunten. Maar laten we wel wezen: klagen kan je doen tot je een ons weegt, maar effectiever is om je gewicht te laten gelden en over te stappen tot concrete actie!
In plaats te klagen en te zeuren over de kwaliteit van de Amsterdamse Modeweek, hebben een paar invloedrijke en ervaringsdeskundige mensen de koppen bijeen gestoken om in een paar maanden tijd iets toe te voegen aan 'onze' eigen modeweek.

Dit project werd SALON/1, terug naar de tijden waar de mode zich salonfähig afspeelde en de bezoekers, kenners en kunners met elkaar in gesprek gingen en discussieerden over de goede smaak, de ontwerpen, de stand van zaken.
En fin, waar De Mode minder een vluchtig consumptie-product was maar meer een cultureel product.

Van 15 tot 19 juli 2010 vond de eerste editie van SALON plaats, genaamd SALON/1. En ja, er zullen er meer volgen, is reeds beloofd via hun facebook profiel. Een SALON/2.../3..../4 en niet alleen in Amsterdam. Diverse landen hebben interesse getoond in het unieke concept van Manon Schaap, Gijs Stork en Cathal McKee.

Als vrijwilliger van SALON/1 heb ik een paar dagen in een unieke positie verkeerd: die van hostess. Op de diverse locaties heb ik - en andere meiden met mij - het publiek laten kennis maken met het concept van SALON/1. Het idee was namelijk om niet passief het geïnteresseerde publiek de 18 locaties te laten beleven, maar juist ook ruimte te creëren voor interactie, filosofieën, discussies en reflectie. Want dat is juist waar grote behoefte aan is in het Amsterdamse/ Nederlandse modeland: Communicatie en Interactie! En laat dat nou net mijn specialisatie zijn.

Opvallende dingen passeerden de mode-oren, zoals:


... 'subsidies maken de mode kapot'
... 'iedereen wilt een stukje van de taart waardoor er niet wordt samengewerkt'.
... 'in het buitenland wordt Nederlandse mode uitgelachen'.
... 'er wordt vergeten dat mode ook moet verkopen in plaats van entertainen'
... 'ik ga niet meer naar de shows omdat de kwaliteit om te huilen is'
... 'mode wordt soms te hoogdrempelig aangeboden, en als je dan eenmaal binnen bent, valt het zo tegen. Dat maakt SALON/1 zo leuk, daar is de drempel laag (10 euro passe-partout, zonder uitnodiging) en de kwaliteit hoog.'
... 'het is belangrijk om ontwerpers wel de vrijheid te geven zichzelf te presenteren zoals dat bij hen past. In een SALON bijvoorbeeld is er meer vrijheid denk ik, omdat men zelf mocht bedenken hoe hij of zij de ruimte wil indelen, vergelijkbaar met een mode-biënnale bijvoorbeeld'.
... 'Nederland heeft modetalent, maar is in verhouding niet te vergelijken met wat zich in Parijs, Londen of Milaan presenteert. Die kloof is enorm groot. Hier zijn we al heel snel blij en tevreden, maar hebben geen idee hoe het er echt aan toe gaat, internationaal. Het is daarom goed dat talent naar het buitenland gaat, want Nederland moet je niet zien als een professionele modewereld. Dan moet je toch echt de grens over.'


En het lijstje kan zo nog wel even doorgaan. En dat is m.i. juist wat in de Salons van weleer gedaan werd: praten en uitwisselen van meningen, gezout en ongezout, zoet en zuur. SALON/1 lijkt op een evenement dat zich echter wel kan meten met de internationale steden, want bezoekers uit o.a. Milaan en Berlijn kenden een vergelijkbaar type evenement waar ontwerpers zich alternatief presenteren dan in een gesponsord-mode-circus of prijzige catwalkshow. Wat SALON/1 probeert te bereiken is iets toe te voegen aan de huidige modeweek, en zo Nederlandse Mode een artistieker en intellectueler platform te bieden, met de hoop de kwaliteit van Nederlandse mode-uitingen uit de vluchtigheid te halen en meer naar het langdurige te brengen. Dan komt het buitenland wel terug op Nederlandse Mode. Want we hebben meer in huis dan Viktor & Rolf, met alle respect naar deze succesvolle heren. Wie volgt?

SALON/1 @ MUSEUM VAN LOON, Keizersgracht 672

Een bijzondere lokatie tijdens SALON/1 was bijvoorbeeld Museum van Loon, een prachtig herenhuis dat nu dienst doet als museum met zichzelf als onderwerp. Hier heeft een zeer welvarende familie gewoond en wanen met name buitenlandse toeristen zich in vervlogen tijden.Aan de reacties van de SALON/1 bezoeker was duidelijk dat maar heel weinig Amsterdammers en modemensen zelf ooit hier geweest waren, mezelf incluis. En dat gold voor meer locaties op het SALON/1 menu, wat het evenement eigenlijk dubbel leuk maakte. Twee-voor-de-prijs-van-een klinkt de Hollander natuurlijk als muziek in de oren! 
SALON/1 presenteerde in Museum van Loon o.a. een kamerscherm gemaakt door Klavers van Engelen, versierde babypoppen van Gem Kingdom, divers 'Le Commune Blance' gecureerd door Ferry van der Nat, een dia-installatie van Koen Hauser.

Viktor&Rolf, uit de Atomic Bomb collectie 2008
creatie van Marije ter Hoorn, winnares Lichting 2010
Aan tafel! Een idee van Ferry van der Nat...het idee erachter moet ik je schuldig blijven.
creatie van Sarah Petersen
Fong Leng, gedragen door Matilda Santing

Ton van den Berg
Xiomara van der Zon
Kamerscherm Klavers van Engelen




Big Babies Statues, Gem Kingdom


woensdag 21 juli 2010

Beklim de trappen van Vivian Sassens fotowerk @ SALON/1


maandag 19 juli 2010

Jiska van Rossum & Oda Pausma (vervolg)

Franciscus (l), Jitske (m) and Oda (r), ready for the real fashion world.
Franciscus van der Meer, Jiska van Rossum and Oda Pausma graduated this summer at the Fashion Masters ArtEZ Arnhem, and proved they really are masters of fashion. Remarkable was that although they have different characters, their collections fitted well together and faded over very nicely. 

JISKA VAN ROSSUM - 'Adorned in Elegance'
Jiska van Rossum showed a tough menswear collection. Van Rossum presented her interpretation of the 'New Man', a man who is seductive by showing his vulnerability. She translated this concept with covering and uncovering the naked body, with slits and openings in classic pieces of clothing. It is clear that her fashion puts men in a new spotlight of being looked at, to stand out. Van Rossum used hard and soft materials, knitting’s, curved as well as straight lines, big draping shapes versus rigid and classical elements of masculine silhouette. Very strong silhouettes and a promising new talent in the fashion field.



ODA PAUSMA - 'Hobohemian Heaven'
Oda Pausma is a one of a kind fashion designer. Highly triggered by the stories, poetry and mysteries around the Chelsea Hotel New York of the 1970s, where actors, writers, musicians, artists and designers lived for months, Pausma created a poetic collection with folded leather, padded necklines, blacks silks, and ochre yellow. Surprising were the finishing of wrinkled curtain bands, the curtain hooks still attached!! One look was  a little uncomfortable: a more or less naked model entered the runway in a leather bustier without the cups. Maybe a reference to the sexual liberty and bra-less times of the 70s, where rock'nroll happened in the Chelsea Hotel. 



Written by Marij Rynja - Mary's Cup Of Tea
Pictures by Vincent Kos - www.vincentkos.com

Nieuw Mode Talent: Franciscus van der Meer


Monument from joostvandebrug on Vimeo.


FRANCISCUS VAN DER MEER - 'Passant, souviens - toi / passer - by, remember'
written by M.E. Rynja
Franciscus van der Meer showed a collection based on social suppression versus freedom. He have used fashion to communicate on a human scale, because to him fashion is a powerful phenomenon in our society. A designer can use that power to make people more aware, like 'living in fear', 'be suppressed by others' or 'freedom of speech'. Van der Meer translated the journey of suppression to freedom in a collection that started with a lot of black, coats cut in half, held together with suede belts. Also he used stripe motives with a subtle reference to the camp-uniform of World War II. But then, the collection gets enlightened and focus on liberation. The clothes gets les dark and shows less belts, more volume and more freedom in movement, all very well executed.

Catwalk pictures by Vincent Kos www.vincentkos.com